Виступ методиста РМК Горбанець Л.М.


Застосування інформаційно-комунікаційних технологій



та  web-квестів на уроках української мови та літератури

            ХХІ століття – час прискореного розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Без процесу інформатизації освіти вже неможливо уявити сучасну школу.    Життя вносить свої корективи до методики викладання навчальних предметів, в тому числі і  української мови та літератури. Сучасний учитель має вільно володіти ІКТ, щоб не просто передавати знання учням, а й навчити їх якісно користуватися новітніми технологіями. Адже сьогодні суспільство вимагає від людини  не стільки вміння  користуватися здобутими знаннями у розв’язанні проблем,  скільки спроможність самостійно здобувати нові знання та вміння, а також використовувати отримані знання в житті. І саме Інтернет  є дієвим ресурсом на шляху до глибоких знань, самостійного пошуку та оброблення відповідної інформації.
            Звичайно, не можна відкидати традиційних засобів навчання, тому що  живе, емоційне слово вчителя - словесника особливо на уроках літератури ніколи не зможе замінити комп’ютер, навіть найдосконаліший. Завдання, що стоять перед учителем - філологом  за умови використання ІКТ, різняться від мети й завдань інших учителів-предметників і передбачають роботу з текстом, з художнім словом, з книгою. Учителеві української мови та літератури необхідно сформувати в учнів  міцні орфографічні й пунктуаційні уміння та навички, збагатити словниковий запас учнів, навчити їх володіти нормами літературної мови, дати  знання лінгвістичних і літературознавчих термінів.
             Саме   інтегрування традиційних засобів навчання з використанням сучасних інформаційно-комунікативних технологій може зробити навчальний  процес більш цікавим, креативним, різноманітним, а значний обсяг інформації – доступним для сприймання та швидкого запам’ятовування.
     Використання інформаційних і комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури   дозволяє:
-         розвивати  в учнів творчі здібності, навички дослідницької діяльності, уміння приймати оптимальні рішення;
     -      розширити можливості  обсягу інформації;
     -    сформувати в школярів уміння працювати з інформацією, розвивати комунікативні здібності;
-          підсилити мотивацію навчання;
-          активно залучати учнів до навчального процесу;
-          дати дитині максимально можливий для неї  обсяг навчального матеріалу;
-          якісно змінити контроль за діяльністю учнів.

          Перевага використання інтернетних ресурсів полягає ще і в тому, що змінюється функція учителя в навчальному процесі. Він перестає бути єдиним джерелом знань і стає керівником та помічником учня
Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку  самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує активізацію діяльності учителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної  обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає можливість покращити якість навчання.  
   Актуальною є проблема опанування комп’ютера учнями  та запровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес.    Комп’ютерні технології, увібравши в себе елементи різних методик (особистісно орієнтоване, розвивальне, проектне навчання)  надають кожному учневі, спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й суб’єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві.
  Роботу з інформаційними технологіями краще планувати в другій половині уроку, оскільки під час спілкування з комп’ютером відбувається надмірна активізація психічних структур, діти перезбуджуються,  і це заважає подальшому ефективному засвоєнню матеріалу. Безумовно, час, відведений на безперервну роботу з комп’ютером, повинний відповідати встановленим санітарно-гігієнічним нормам.
Використання творчих комп’ютерних  завдань потребує попереднього ознайомлення учнів із тематикою та суттю проблеми, окреслення термінів виконання, допомоги учневі в пошуку необхідних матеріалів, оцінюванні їх та систематизації, створені умов для оформлення та подання підготовлених завдань у комп’ютерному варіанті.

                        Практика переконує, що найбільш розповсюдженими інформаційно-комунікаційними технологіями є такі:
1)      елакторонні дискусії або форуми з використанням відповідного програмного забезпечення для їхньої підтримки (телеконференції, веб-форуми, чати та інше);
2)      інтернет-конференції з можливістю обговорення розміщених там статей;
3)      електронні журнали;
4)      електронні бібліотеки;
5)      соціальні мережі;
6)      он-лайн тестування;
7)      створення та проведення веб-квестів.

                        Методика веб-квесту належить до таких методик, яка вчить знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу, систематизувати й вирішувати поставлені завдання. Уперше вона представлена викладачем університету Сан-Дієго Берні Доджем у 1995 році. Нині ця технологія використовується як один із продуктивних способів використання Інтернету на уроках.
            Структура веб-квесту: викладення нового матеріалу відбувається за схемою: завдання – запитання - робота з інтернетними ресурсами-повернення до запитання, аналіз опрацьованої інформації –перехід до наступного запитання. Відповівши на кожне із запитань, отримуємо результат.   
            Під час проведення веб-квесту важливо чітко усвідомити роль кожного з учасників навчально-виховного процесу та розподілити їхні обов’язки для досягнення максимальної ефективності.
            Веб-квест містить такі основні елементи:
-          вступ – обов’язково вказуються терміни проведення роботи й надаються завдання (запитання);
-                      посилання на ресурси мережі, у яких міститься необхідний матеріал: електронні адреси, тематичні форуми, книги чи методичні посібники;
-            поетапний опис процесу виконання завдання з поясненням оброблення інформації, додатковими супровідними запитаннями, схемами, таблицями, діаграмами та ін.;
-            висновки, що мають містити приклад  оформлення результатів виконання завдання або їх репрезентації, шляхи подальшої самостійної роботи із зазначеної теми й галузі практичного застосування здобутих результатів і навичок.

            Веб-квест дає можливість учням ефективно використовувати інформацію, яку вони знаходять у мережі. Ця методика є сучасною та перспективною, має низку переваг.
            Давня мудрість говорить: «Хто стоїть на місці, той відстає». Отже, хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед, не зупинятися, досягаючи вершин, а підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного вчителя, оскільки вже не достатньо бути актором, режисером, діловодом, дипломатом, психологом, новатором і компетентним фахівцем.
            Модель конкурентоспроможного вчителя передбачає готовність до застосування нових освітянських ідей, здатність постійно навчатися,перебувати у постійному пошуку. Ці якості не надаються додатком до диплома про педагогічні освіту, а формуються у щоденній копіткій праці.

                                                     Методист РМК     Л. Горбанець
           

6 комментариев:

  1. Вчитель сьогодні повинен бути сучасним! А значить володіти сучасними технологіями. Вчитель української мови та літератури
    Богданівської ЗШ I-II ст. В.Бєляєва

    ОтветитьУдалить
  2. Сьогодення потребує від учителя бути сучасним, адже світ не стоїть на місці, а отже ми повинні йти в ногу з часом. «Хто володіє інформацією, той володіє світом», – сказав колись Уїнстон Черчілль. А це означає, що кожному педагогу обов'язково потрібно володіти сучасними технологіями навчання.

    ОтветитьУдалить
  3. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  4. Використання ІК-технологій на уроках словесності сприяє підвищенню мовної і мовленнєвої компетенції школярів, дає змогу реалізувати особистісні освітні цілі в оптимальному режимі, кардинально поліпшує контроль і самоконтроль на основі зворотнього зв’язку, робить навчання глибшим, різноманітнішим і змістовнішим.

    ОтветитьУдалить
  5. Сучасність вимагає, щоб над матеріалом, який вивчається, учень розмірковував, бачив зв’язок з іншою інформацією і послідовність між нею. А також шукав відповіді на запитання, які виникають у процесі навчання, що збуджує процес мислення, яке призводить до бажаного запам’ятовування і сприяє розвитку пам’яті.Вважаю, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами.
    Отже, використання комп’ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу. У своїй діяльності прагну урізноманітнювати уроки.

    ОтветитьУдалить
  6. Сучасний учитель - це учитель, який володіючи усіма елементами педагогічної майстерності, іде в ногу з часом і активно використовує інформаційно - комп'ютерні технології у навчально - виховному процесі.

    ОтветитьУдалить